artykuł nr 1

Przedmiot działalności

 

Przedmiot działalności:

I. Szkoła realizuje zadania określone w ustawie oraz przepisach dotyczących szkół podstawowych, a w szczególności:

  1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
  2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
  3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów.
  4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Szkoły.
  5. Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej, stosownie do woli rodziców lub prawnych opiekunów.
  6. Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
  7. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania.
  8. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje postawy wobec problemów ochrony środowiska.
 

II.   Szkoła realizuje następujące cele i zadania:

1)   w zakresie  podtrzymywania  poczucia  tożsamości  narodowej,  etnicznej,  językowej i religijnej:

a)   wpajanie zasad tolerancji dla odmienności narodowej i religijnej,

b)   niestwarzanie różnic w prawach i traktowaniu uczniów z powodu ich przynależności narodowej, wyznaniowej lub bezwyznaniowości,

c)   wpajanie zasad tolerancji i szacunku dla obrzędów religijnych różnych wyznań,

d) swobodny wybór uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych,

e)   swobodne wyrażanie myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych nienaruszających dobra innych osób;

2)   w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej:

a)   indywidualną opiekę pedagogiczną i psychologiczną skierowaną do ucznia tego potrzebującego,

b)   udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych narastających na tle niepowodzeń szkolnych,

c)   udzielanie porad i pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych  i środowiskowych,

d) objęcie ucznia specjalistyczną pomocą np. logopedyczną, socjoterapeutyczną, terapeutyczną;

3)   w zakresie umożliwiania rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:

a)   tworzenie oddziałów: innowacyjnych, sportowych oraz mistrzostwa sportowego;

b)   tworzenie kół zainteresowań,

c)   prace indywidualne z uczniem zdolnym, umożliwianie mu realizacji indywidualnego programu lub toku nauki,

d) proponowanie uczniom dodatkowych zadań,

e)   organizowanie zajęć w zakresie: pomocy w nauce, przygotowania do egzaminów, konkursów czy olimpiad przedmiotowych;

4)   w zakresie sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami:

a)   prowadzenie diagnozy środowiska ucznia i rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia, jak i możliwości ich zaspokajania,

b)   organizowanie zajęć integracyjnych,

c)   zapewnianie okresu ochronnego w pierwszym i drugim tygodniu nauki dla uczniów klas czwartych,

d) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, współpracę z placówkami i instytucjami działającymi na  rzecz pomocy rodzinie i dziecku,

e)   współpracę z organami policji i straży miejskiej,

f) składanie na posiedzeniach zespołów wychowawczych i rady pedagogicznej okresowej informacji o trudnościach wychowawczych występujących wśród uczniów danego oddziału,

g)   zapewnianie im możliwości korzystania z pomocy pedagoga lub psychologa szkolnego,

h)   umożliwianie uzyskiwania pomocy materialnej,

i)   zorganizowania stołówki szkolnej oraz świetlicy;

 

5)   w zakresie sprawowania opieki nad uczniami podczas wycieczek i zajęć  poza  terenem szkoły organizowanych przez szkołę:

a)   zatwierdzanie przez dyrektora szkoły kierownika grupy, który ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie,

b)   współpracę z rodzicami uczniów, którzy na prośbę nauczyciela mogą włączyć się do pomocy w zakresie organizacji wycieczki czy opieki nad uczniami,

c)   zapoznanie z programem i   regulaminem   wycieczek   oraz   przepisami bezpieczeństwa,

d) zapewnianie uczniom odpowiedniej liczby opiekunów w zależności od rodzaju wycieczki, niepełnosprawności uczniów i ich wieku;

6)   w zakresie bezpieczeństwa uczniów, ochrony ich zdrowia, podnoszenia poziomu dyscypliny w szkole, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej:

a)   współpracę z organem prowadzącym szkołę w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz w podnoszeniu poziomu dyscypliny  w szkole,

b)   objęcie budynku oraz terenu szkoły monitoringiem wizyjnym,

c)   pełnienie przez nauczycieli dyżurów przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych oraz w trakcie przerw między zajęciami zgodnie z harmonogramem,

d) zapewnianie ciągłego nadzoru pedagogicznego na zajęciach obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,

e)   przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na wycieczkach szkolnych zgodnie z odrębnymi przepisami,

f) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,

g)   szkolenie wszystkich pracowników szkoły w zakresie bhp i ppoż.,

h)   uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć równomiernego rozłożenia lekcji,

i)   dostęp do Internetu zabezpieczonego przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów,

j)   umieszczanie w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku, regulaminów pracowni oraz instrukcji obsługi przy wszystkich urządzeniach wykorzystywanych w procesie edukacyjnym,

k)   ustalanie zasad i regulaminów związanych z funkcjonowaniem szkoły, zapoznanie z nimi całą społeczność szkolną i skuteczne ich przestrzeganie,

l)   przestrzeganie praw ucznia,

m)   rozwiązywanie problemów poprzez prowadzenie rozmów, mediacji,

n)   sprawdzanie przez nauczycieli pomieszczeń, w których będą prowadzili zajęcia oraz sprzętu i pomocy dydaktycznych, którymi w trakcie zajęć będą się posługiwali,

o)   zwracanie uwagi na prawidłowe odżywianie uczniów oraz wykorzystanie czasu wolnego,

p)   prowadzenie dla uczniów i ich rodziców warsztatów i spotkań tematycznych dotyczących uzależnień, narkotyków, dopalaczy, cyberprzemocy, zastraszania, anoreksji, bulimii i innych zjawisk dotykających współczesny świat;

7)   w zakresie powierzania obowiązków wychowawcy nauczycielom:

a)   zapewnianie, w miarę możliwości, ciągłości pracy wychowawcy z danym oddziałem,

b)   zapewnianie pomocy i wsparcia wychowawcy w jego działaniach opiekuńczo- wychowawczych,

c)   organizowanie dla wychowawców warsztatów umiejętności wychowawczych;

8)   w zakresie innowacji i eksperymentów prowadzonych przez radę pedagogiczną:

a)   rozbudzanie zainteresowań problematyką innowacyjną i eksperymentalną członków rady pedagogicznej,

b)   udzielanie pomocy formalno-prawnej zainteresowanym nauczycielom;

9)   w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej młodzieży:

a)   organizowanie wycieczek edukacyjnych do miejsc poświęconych pamięci narodowej,

b)   kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej poprzez udział w apelach poświęconych ważnym świętom państwowym,

c)   tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym poprzez udział w uroczystościach szkolnych,

d) zapoznanie  uczniów  z  symbolami,  ważnymi  dla  kraju  rocznicami,  zasadami i instytucjami, które posiadają istotne znaczenie dla funkcjonowania państwa polskiego,

e)   przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym;

10)  w zakresie tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły i jej rozwoju organizacyjnego:

a)   realizowanie wymagań stawianych przez   państwo  w   ramach nadzoru pedagogicznego,

b)   sprawowanie przez dyrektora i wicedyrektora nadzoru pedagogicznego, w celu podnoszenia jakości pracy szkoły,

c)   uzyskiwanie  jak  najlepszych  efektów  w  pracy  dydaktycznej,  wychowawczej i opiekuńczej,

d) tworzenie warunków do optymalnego rozwoju ucznia, przy jednoczesnym przygotowywaniu  go  do  pracy na rzecz środowiska i przy współpracy ze środowiskiem,

e)   współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem na rzecz wzajemnego zrozumienia i działania w społeczności lokalnej,

f) analizowanie i na bieżąco modyfikowanie statutu szkoły,

g)   realizowanie planów wynikających z koncepcji pracy szkoły;

11)  w zakresie organizowania wolontariatu w szkole:

a)   zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie,

b)   uczenie postaw szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka,

c)   uczenie niesienia bezinteresownej pomocy w środowisku szkolnym i poza szkołą,

d) uwrażliwianie na cierpienie, samotność i potrzeby innych,

e)   kształtowanie postaw prospołecznych,

f) kreowanie wizerunku szkoły jako centrum lokalnej aktywności,

g)   podejmowanie w szkole działań w zakresie: pomocy koleżeńskiej w nauce, wsparcie uczniów niepełnosprawnych, sprawowanie opieki nad uczniami klas młodszych, praca na rzecz biblioteki szkolnej,

h)   podejmowanie działań na rzecz środowiska przy współpracy z PCK, Caritas oraz  z instytucjami działającymi na rzecz innych osób;

12)  w zakresie promocji i ochrony zdrowia:

a)   promowanie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego,

b)   przygotowywanie w szkolnej stołówce zdrowych obiadów, propagowanie zdrowej żywności sprzyjającej prawidłowemu rozwojowi fizycznemu ucznia,

c)   udział uczniów w programach, konkursach i akcjach poświęconych tematyce promocji i ochrony zdrowia;

13)  w zakresie doradztwa zawodowego:

a)   systematyczne   diagnozowanie   potrzeb uczniów w   zakresie doradztwa zawodowego,

b)   pomoc uczniom w planowaniu ścieżki kształcenia i kariery zawodowej,

c)   prowadzenie zajęć związanych z poznaniem samego siebie, swoich umiejętności i predyspozycji oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i kariery zawodowej.

4.   Wszystkie działania, o których mowa w ust. 3 realizowane będą przez nauczycieli przy współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, instytucjami świadczącymi w tym zakresie wsparcie i pomoc merytoryczną.

5.   Cele, o których mowa w ust. 3 osiągane są poprzez:

1)   przekazywanie uczniom nowoczesnej wiedzy  pomagającej  zrozumieć  ich  miejsce  w świecie oraz umożliwiającej twórcze przekształcanie rzeczywistości;

2)   zapoznawanie z podstawami funkcjonowania państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego;

3)   przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania stosunków z otoczeniem oraz świadomego, samodzielnego, aktywnego  i  odpowiedzialnego  wykonywania  zadań w życiu rodzinnym i społecznym;

4)   wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej oraz umiejętności niesienia pomocy słabszym.